Spelling

Wat leert uw kind bij spelling?

Bij spelling gaat het om het omzetten van klanken in lettertekens. Dat kan best lastig zijn. Dat het een moeilijke opgave is, is te merken aan het feit dat er door volwassenen (die vrij goed zijn in de Nederlandse taal) nog wel eens fouten bij spelling worden gemaakt.

Uw kind leert kennis maken met verschillende spellingscategorieën. Een spellingscategorie is een groep woorden die allemaal dezelfde spellingsmoeilijkheid hebben.

Voorbeelden van spellingscategorieën (de meest voorkomende):

  • Woorden met -nk (tank, drank, donker)
  • Woorden met aai / ooi / ieuw (zwaai, hooi, kieuw)
  • Woorden op -d (bed, zand, brandweer)
  • Samengestelde woorden (armband, klaslokaal, handdoek)
  • Verkleinwoorden op -tje, -pje, -je (beestje, boompje, kindje)
  • Woorden met -i ipv -ie (combinatie, visite)
  • Woorden met -tie (vakantie, traktatie)
  • Woorden op -lijk (verrukkelijk, makkelijk, onmiddelijk)
  • Woorden op -isch (fantastisch, komisch, humoristisch)
  • Woorden met verdubbeling (bakker, voorspellen, massaal)
  • Woorden met verenkeling (lege, vertalen, apen)
  • Woorden met -c ipv -s (citroen, circus, cijfer)  

Uw kind moet een woord kunnen plaatsen in een spellingscategorie. Daarnaast moet een kind weten welke spellingsstrategie hij / zij moet kiezen, zodat het woord goed geschreven wordt. Er zijn 5 spellingsstrategieën:

  • De elementaire spellinghandeling. Daarbij schrijf je alle spraakklanken die je hoort. Dit is de makkelijkste strategie, want je hoeft er namelijk niet bij na te denken. (kip, brood, kroket)
  • De klankclusterstrategie. Schrijf alle spraakklanken op van een woord, maar let op speciale klankgroepen. Hiervoor moet uw kind de spellingscategorieën kennen. (Zo weet je dan dat citroen met een -c geschreven wordt, ook al hoor je een -s)
  • Woordbeeldstrategie. Wanneer deze strategie wordt toegepast, worden woorden opgeslagen in het geheugen. Bij het leren van een andere taal wordt deze manier ook vaak gebruikt.
  • De regelstrategie (Achter je/ jij komt altijd +t. Dus het is: Jij slaap+t)
  • Analogiestrategie. Schrijf een woord net zoals een voorbeeld die je kent. (Als je het woord komisch al kent, weet je vaak ook dat je ritmisch op dezelfde manier schrijft)

Hoe kunt u daarin het best motiveren?

Op school wordt er al heel veel aandacht aan spelling besteed. Het is ook een zeer moeilijke opgave om spellingsregels op een makkelijke manier uit te leggen. Wij adviseren daarom alleen uw kind te ondersteunen met spelling, wanneer u zelf goed bent in spelling. Wanneer u uw kind op de foute manier iets leert, is het voor uw kind moeilijk om het weer af te leren.

Wilt u toch aan de slag gaan met spelling, werk dan vooral samen met uw kind. Laat uw kind uitleg geven van de stappen die hij / zij neemt. Hierdoor krijgt uw kind inzicht in spelling. Wanneer uw kind een woord op een foute manier spelt, leg dan uit wat er fout gaat. Laat zien hoe u op het juiste antwoord komt.

Instructies geven

Om op de juiste manier een spellingsopgave te maken met uw kind, is het van belang dat u zelf de regels goed weet toe te passen. U kunt daarvoor een boek aanschaffen. Een aanrader is het boek 'Basisvaardigheden spelling'.

Een hulpschema om de juiste instructies aan uw kind te geven met betrekking tot vervoeging van werkwoorden:

Materiaal

Maak gebruik van materialen die er al zijn (huiswerk van school, spellingsboekjes etc). U kunt ook zoeken naar schema's / opdrachten die op internet te vinden zijn.